Saturday, January 2, 2010

gadis.pilihan.ibu~

jam menunjuk ke angka 3.04 am.
lokasi : bandar taiping
keadaan : bertemankan bunyi dengkuran2 kecil ahli keluarga di dalam bilik hotel

terdampar di bandar ini selepas terjejak ke zoo taiping dan terlajak ke bukit larut.. sebentar tadi, keluar berjalan-jalan menghirup udara malam di sini. senyap. pekan yang tiada sibuk. hati tertarik dengan bangunan-bangunan lama yang gah berdiri memutih di gelap malam..

sedang kaki melangkah dan mata meliar melihat sekeliling, pandangan tertancap pada seorang ibu yang sedang berjalan dengan anak lelakinya di deretan kedai yang dibuka di tepian tasik. telinga tertangkap ulas bicara si ibu. begini bunyinya : 'kau zam, kalau cari bini, janganlah kau dapat yang macam bergelek atas pentas tu nun. mintak selisih' (sambil menunjuk ke arah tengah pentas yang sedang dirancakkan dengan lagu goyang gegar)

secara tiba2, minda milla terlayang dan terkesankan bait-bait lagu ini..
mungkin ramai yang tiada pernah mendengar..


Gadis Pilihan Ibu- Afdlin Shauki

Ibu pernah berkata
Carilah gadis ceria
Yang kan buat kau bahagia
Hingga ke hari tua
Walau dikau tak kaya
Walau tinggal kau di gua
Walau kau tak berkereta
Denganmu tetap setia


Tapi sayangnya ibu
Bagaimana kan ku cari
Gadis pilihanmu
Yang digambarkanmu tadi

Dunia ini
Bagaikan kota besi
Konkrit menyeliputi
Ringgit yang mengaburi
Gadis seperti
Ibu yang kucintai
Mungkin bagai bintang
Yang muncul di tengah hari

Ibu berkata lagi
Jika mencari isteri
Carilah seperti ibu
Akan dilayan manjamu
Bila kau tak berdaya
Bila kau naik kepala
Bila kau tak dengar kata
Dia api yang menyinar


........lagu yang bersahaja. jujur.


p/s:: tak membawa bersama kabel cmera.. tiada dpt uplod gambar..
p/s/s:: 02jan-plan: muzeum perak+bukit merah+lata kinjang+gerbang malam
p/s/s/s:: tak perasan lesen xrenew lagi. so, mendrive dari bangi-taiping tanpa lesen ohh..



31 comments:

iyllienaz said...

i nk jadi bintang yg muncul masa tengah hari..boley x??hehe

ahmad fais ishak said...

lagu ni mmg santai..sedap dgr

Sharinginfoz said...

selamat tahun baru....

Gula Naik 20 sen

Boleh Buat Duit Ke ngan Nuffnang

fiD said...

hhahahaa...

budak tu dah beso kew kak???

dir&fara said...

maybe makcik tu tak nampak ade sorang gadis sedang curik2 dengar perbualannye tu.. kalau tak mesti makcik tu kate kat zam.. "haaa.. cari yang macam ni la.. " hehe

ini q i L L said...

makcik tu sgt pandai berkias. hehe...

sI tEDI said...

yang penting.. pilihan hati mesti dapat restu org tua :)

dilot said...

nak cari pilihan hati, cari yang sifat lebih kurang ibu atau ayah..

peratusan utk dapat restu tu tinggi jugakla..=)

saypOOL rafhtello said...

aku dah reportkan kat polis dah.jap lagi sampai la surat cinta.. =)

alvin takda rumah harga 8juta story.... said...

kau nak boyfren macam afdlin shauki??

cokelat lover said...

owh..jdilah gadis plihn bkal2 mrrtua hehhe..

jurukopi said...

gadis pilihan ibu masih wujud ketika ini? andai jawapannya ya, maka aku kira si anak memanf seorang yang taat.

;)

Enche' Epu said...

lagu spesel ni..hahaha..tahniah2

.millalara. said...

iyllienaz::

heee.. haruslah boleh yang.. memancar bersinar bercahaya terang benderang lagik! ;)

.millalara. said...

ahmad fais ishak::

ya! setuju ohh :)

.millalara. said...

Sharinginfoz::

selamat2 :)

.millalara. said...

fiD::

dah kategori membesar dgn sehat lah jugak... dlm awal 20-an gitu kot..

.millalara. said...

dir&fara::

heeeeeeeeeeeeeeee.. tiba2 lah pulak kan jadi begitu.. huhu :)

.millalara. said...

ini q i L L::

budi bahasa budaya kita.. hee ;)

.millalara. said...

sI tEDI::

yeahh.. itu yg seharusnya ;)

.millalara. said...

dilot::

ya!itu tepat sekali ohh ;)

.millalara. said...

saypOOL rafhtello::

ohhh.. silalah.. tiada gentar sedikit pon.. ada 'cara2' menghalang itu dr terjadi.. hehe ;p

.millalara. said...

alvin takda rumah harga 8juta story.... ::

heheeeeeee.. kalau dapat,, buleh jugaa! i loike mulat2 :)

.millalara. said...

cokelat lover::

ya! mari mentanm azam! hehe ;p

.millalara. said...

jurukopi::

ya mungkin.. walaupun peratusan itu adalah sedikit cuma ;)

dan itulah yg sukar dicari.. :)

.millalara. said...

Enche' Epu::

hahaha.. harus :)

Masy said...

saye bintang kecil. hahaaha

.millalara. said...

Masy::

ooOoppsss.. kechil kah? ;p

Jard The Great said...

bila nk bawa aku jejalan? ehehehe

.millalara. said...

nak naik viva biru! hehe ;)

adipokdi said...

wah..xsangka jumpa lirik ni kat blog milz juga.

^^;