Tuesday, July 7, 2009

murtabak.megi~

haiyok3... malam tadi merembes lagi air liur dalam mimpi... macamana ntah boleh termimpikan diri sendiri tertransform menjadi chef chantek yang sedang menggoreng murtabak megi di dapur yang serba indah.. haishhhhhhhh....


.:: lakaran ilham chef milla ::.

bahan-bahan

1 bungkus megi (paling mantap perisa kari)
air panas
2-3 biji telur
sedikit minyak (utk menggoreng)
cili padi & bawang besar dihiris (ini utk penambah rasa)

cara-cara

  1. rendam megi dalam air panas sehingga megi tersebut mengembang dengan gebunya
  2. toskan megi tersebut
  3. pecahkan telur dan masukkan dalam bekas. kemudian masukkan perencah kari megi tersebut dalam adunan telur tadi. (masukkan 3/4 shj. kalau semua nnti masin). kemudian masukkan sekali cili yang telah dipotong dan hirisan bawang. gaul sebati.
  4. celupkan megi yang telah ditos tadi ke dalam adunan telur.
  5. campak ke dalam kuali mengikut saiz yg anda kehendaki (sila jangan lupa panaskan minyak terlebih dahulu)
  6. apabila telah berwarna kuning keemasan,, bolehlah diangkat.
  7. siap dihidang. (lagi sedap dihidang bersama sos cili)
  8. YEAY!


resepi ini juga selamat dimasak di dalam rice cooker.. (like i do bila kat hostel) ;p

SELAMAT MENCHOBA!!



p/s:: bengang.. bengang.. bengang.. xpe,, hari ni hari kamu.. saya redha.. saya kan kuat dan baik hati dan tak berhati kejam dan selfish macam kamu!





22 comments:

ﺧﻴﺮﺃﻟﺪﻳﻦ said...

sedap2..tapi kan..nak lagi best..
tambah telur tu jadi 8 bijik untuk sebungkus megi..
letak serbuk kari satu bungkus..
baru ngam..hehehe
laen orang laen resepi..coba jangan x coba
jap2..nape p/s tu pasrah dan rela je bunyinye..ish3..

p/s: da tgk template baru? hahaha..tuko lagi

q i L L said...

meggie mmg sdp evn xlapar pn
heee

DilOt said...

xpenah wat,,penah la tgk org wat,,tp mmh lum pernah try...boleh la pasni try...balik2 magie biase je...

tayn said...

owh favourite ku murtabak megi!
sedap2!
=)

♥chentaMAYA™ said...

nak try ag!
hee~

suMee said...

cube la try magie karipap pulak..cicah durian..kalo tempoyak lagi sedap..hehe

aduka said...

hahaha.. rmping sgt pinggang tuh..
=P

sha89 said...

uiks bnyk tu telur...xpenah try tp nmpk sdp...waaa skali lg perut ku lapa~~:(

siap mimpi lg ek...perghh ganas ko milla...hehe

nk try...xpe2...aku cuba msk nnti~ klau nk ltk sayo bleh x milla?

Muhammad Khairul Arif said...

wargh..
da jadik mcm roti salai da nieyh..

babymiLosh said...

ﺧﻴﺮﺃﻟﺪﻳﻦ::

pehhh.. kolestrol2.. hahaha... tp kamu nggak gumuk3 juga.. haishhh.. musykil2~~

a'ah.. p/s tu pasrah. sy kan budak baik! heee~~

akan ku terJah huyung-hayang nnti..

babymiLosh said...

q i L L ::

yup... sedap dan MURAH.. hehe

babymiLosh said...

DilOt ::

ye.. sila2... kompem cair air liur.. huuu~

babymiLosh said...

tayn ::

haishh.. xgtawu.. kalu x,, dinner dulu buleh add on murtabak megi.. hahaha~

babymiLosh said...

♥chentaMAYA™::

sila2... kompem meleleh~~

babymiLosh said...

suMee::

maksud sumee,, karipap inti megi ye?? huu.. mcm menarik.. tp yg cecah derian tu mcm xbley bla je.. hehehe

babymiLosh said...

aduka::

ilusi optik dlm mimpi.. hehehe ~

babymiLosh said...

sha89::

xdenye banyak.. stakat 2-3 bijik telur.. ayam sekali bertelur pon bnyk2 kan.. hahaha ;p

bereh aje.. tmbh sayur.. megi yg org kata x berkhasiat,, terus jd berkhasiat.. hehehe~

babymiLosh said...

Muhammad Khairul Arif ::

huuu~ roti salai nipis sgt... hmm,, wondering.. roti salai? mcm yummy je.. hahaha~

dude said...

wahh.tengkiu for de secret recipe...;)

AkuAyie said...

1st time dgr murtabak meggi.. haha

babymiLosh said...

dude::

wohoho... tengkiyu diterima =)

babymiLosh said...

akuAyie::

huuu~ silalah choba...